Exit Thailand - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marloes School - WaarBenJij.nu Exit Thailand - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marloes School - WaarBenJij.nu

Exit Thailand

Blijf op de hoogte en volg Marloes

19 Januari 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi lieve allemaal!

Een ruime week geleden vertelde ik over mijn plannen om naar khao yai nationaal park te gaan. Nu vertel ik jullie over onverwachte wendingen en over het leuke deel van alleen reizen waarbij je zelf kan beslissen wat je doet, ook als dat betekent dat je op het allerlaatste moment beslist om compleet de andere kant op te gaan. Want dat is wat ik heb gedaan. Terwijl ik in de taxi zat naar de ferry van het eiland af, op weg naar Bangkok en daarna het park. Ik ging al enigszins op de bonnefooi omdat ik de avond ervoor te laat was om een bus te boeken. In de taxi kwam ik een ander Nederlands meisje tegen wat de grens over wilde en daar een nationaal park wilde bezoeken. En ach, je kunt beter samen dan alleen de grens oversteken en in dat gebied in Cambodja heb je ook erg veel nationale parken, dus ik sloot me bij haar aan.

De eerste dag zijn we in Trat gebleven, een klein mooi stadje aan de kust. Hier hebben we een markt bezocht en savonds ook een avond markt waar we gegeten hebben. Geen massa's toeristen, maar wel heel sfeervol. Ideaal!

De volgende dag zijn we de grens over gegaan met een busje. Een beetje huiverig voor oplichters kwamen we daar aan, maar eigenlijk ging het allemaal heel soepel. Volgens mij hebben we wel alsnog te veel betaald, maargoed. Daarna hebben we de tuktuk genomen naar een heel sfeervol hostel in koh kong city. Het bed lag als een plank en de ventilator werkte niet optimaal, maar het eten was er prima en er was een pooltafel. We hebben dan ook de eerste avond in Cambodja ingeluid met een Angkor biertje.

De dag erna hebben we een busje genomen richting Kampot, met het doel daar een trekking te doen. En wat voor busje, hij zat eigenlijk al vol toen wij er nog, met twee grote backpacks, bij moesten. Met wat geprop paste het wel, maar kon je je benen nog geen centimeter verplaatsen. Niet ideaal dus. Eenmaal aangekomen in Kampot hebben we een tour voor de dag erna geboekt, wat gegeten en genoten van de happy hour die 4 uur duurt. Verder hebben we rustig aan gedaan omdat we moe waren van de reis en omdat we de volgende ochtend vroeg op moesten voor de tour. Echte trektochten mochten daar niet meer, helaas.

Die ochtend werden we met een busje opgehaald om naar Bokor hill station te gaan. Dat is dus een nationaal park waar ook een verlaten stadje in ligt. Vooral de kerk en het verlaten casino waren erg indrukwekkend! Daarna hadden we nog een lunch bij een waterval, maar die stond droog doordat het niet genoeg geregend had de laatste tijd. Toen we in de namiddag naar ons hotel reden werd dat wel ingehaald. We kwamen in een enorme regenbui terecht! Alle straten werden rivieren en de vijf meter van de bus naar het hotel waren al een hele uitdaging op slippers! Die avond hebben we een boottocht over de rivier gemaakt, met een prachtige zonsondergang en daarna vuurvliegjes. Supermooi! Maar helaas voor jullie niet heel goed vast te leggen met mijn goedkope camera.

De dag erna nam ik afscheid van het Nederlandse meisje omdat we beide een andere kant op gingen. Ik wilde heel graag nog naar een eiland, terwijl zij direct naar phnom penh wilde. Stiekem vond ik dit niet zo heel erg, omdat ik toch weer meer m'n eigen ding wilde kunnen doen en omdat we toch niet helemaal op hetzelfde gespreksniveau zaten. Diezelfde dag kwam ik nog aan op koh rong, waar ik in een tentje op het strand verbleef. Ik had ook nog de mazzel dat ik de enige kleine tent had die op pilaren stond, omdat mijn oorspronkelijk geboekte tent dubbel bezet leek. Rondom elke tent was namelijk een poeder gestrooid en de baas vertelde me dat dat was om de slangen weg te houden, Iiieeehhhh!

Op koh rong heb ik heerlijk niks uitgevoerd en heb ik een keer geprobeerd naar het main beach te lopen, maar ik kon het juiste pad niet vinden. Eerst liep ik in m'n eentje door de jungle terwijl ik om me heen de apen in de bomen zag zitten en met elkaar hoorde communiceren. Heel gaaf, maar ook wel spannend, het zijn immers nog steeds wilde dieren. Toen ik niet veel later, na veel zoeken naar de juiste weg ook nog eens in mijn voet werd gebeten door een mier, gaf ik het op en ben ik lekker gaan zwemmen aan een verlaten strandje. 'S avonds ben ik met een stel anderen nog terug gegaan naar die plek om met lichtgevende plankton te zwemmen. Zo gaaf! Het heeft echt iets magisch! Wederom iets wat niet op camera vast te leggen is, maar een fantastische herinnering in mijn hoofd!

Na koh rong ben ik met de bus naar phnom penh gegaan, waar ik mazzel had met zowel het laatste plekje in de bus als in het hostel waar ik nu zit. Het hostel is echt fantastisch. Veel leuke mensen, een zwembad en een pooltafel en het is super gemakkelijk om contact te maken met anderen. Zo heb ik de eerste avond een super leik stel leren kennen waar ik de dag erop mee naar de killing fields ben gegaan.

De killing fields en S-21 (een gevangenis ten tijde van de rode Khmer) zijn bizar indrukwekkend! Een beetje vergelijkbaar met Auschwitz, maar dan nog recenter en realistischer doordat er zo veel van bewaard is gebleven. Vreselijk. Ik heb er echt met een brok in mijn keel rondgelopen en word nog steeds naar als ik terug denk aan de scenario's die zich op die plekken afgespeeld hebben. Het is wel echt een must see voor iedereen die de kans krijgt.

Ik blijf nu nog twee nachten in het hostel. Er is niet super veel meer in de stad te doen, maar ik vind het wel relaxed om even niet te reizen en een beetje op te laden en de was te doen etc. Vandaag of morgen ga ik nog een tempel, museum en/of markt aan en daarna ga ik richting Kratie in de hoop de irrawaddy dolfijnen te spotten. Daarna wil ik eigenlijk nog een trekking doen in het noordoosten van Cambodja, maar dat is vrij prijzig en ik weet niet hoe vervelend de hitte is. Daar moet ik dus nog uit komen. Verder staat Siem Reap (en Angkor wat) en misschien Battambang nog op mijn lijstje voordat ik de grens oversteek naar Vietnam. Nog genoeg te doen dus! En jullie lezen vanzelf wel weer wat ervan geworden is!
Liefs