De laatste week... - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Marloes School - WaarBenJij.nu De laatste week... - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Marloes School - WaarBenJij.nu

De laatste week...

Blijf op de hoogte en volg Marloes

23 Februari 2016 | Vietnam, Sa Pá

Hey allemaal!

Een beetje later dan normaal deze keer, ik had het iets te druk met hele gave dingen doen. Maar laat ik eerst verder gaan waar ik de vorige keer ben gebleven.

En dat is de kookles! Dat was superleuk en ik heb met een leuke groep heel veel mogen proeven en uitproberen. Zeker de crispy pancakes zijn de moeite waard om thuis eens te proberen! Verder mochten we ook van alles proeven van de 'weird and wonderful' serie. Dat betekent dat mijn ervaringen zijn uitgebreid met varkensbrein, eendfoetus en kwal. Die tweede wilde ik eigenlijk niet, maar de rest was zo verbaasd hoe lekker het was dat ik er toch voor gegaan ben. En zo lekker of speciaal was het eigenlijk niet.. Ik vind het nog steeds een ranzig idee.

Daarna ben ik naar Hue gereisd. Een plaatsje wat vooral bekend staat om de geschiedenis en rol als historische hoofdstad. Ik had een dag de tijd om alles te bekijken, dus ik heb een fiets gehuurd bij mijn hostel om naar de citadel te fietsen. Dat is het grootste historische gebouw daar en functioneerde vroeger als paleis en soort van koninklijke stad. Het was mooi om eens gezien te hebben, maar niet heel bijzonder. Er was nul informatie of richtingbordjes, dus mijn enige info kwam uit mijn Lonely Planet. Een beetje jammer, want met een verhaal erachter was het vast boeiender geweest.

De volgende ochtend zette mijn nachtbus me om 5.30 's ochtends af in Hanoi. Ik moest tot 14.00 wachten om in te checken, dus tot die tijd heb ik gaar zitten wezen en mijn laatste week gepland. Ik had gehoord van een reisbureau met Nederlandse eigenaar, waar ik de beste koffie ooit gedronken heb en al mijn tripjes geboekt heb. Daarna heb ik weinig meer gedaan omdat ik supermoe was Geschiedenis en rol als historische hoofdstad. Ik had een dag de tijd om alles te bekijken, dus ik heb een fiets gehuurd bij mijn hostel om naar de citadel te fietsen. Dat is het grootste historische gebouw daar en functioneerde vroeger als paleis en soort van koninklijke stad. Het was mooi om eens gezien te hebben, maar niet heel bijzonder. Er was nul informatie of richtingbordjes, dus mijn enige info kwam uit mijn Lonely Planet. Een beetje jammer, want met een verhaal erachter was het vast boeiender geweest.

De volgende ochtend zette mijn nachtbus me om 5.30 's ochtends af in Hanoi. Ik moest tot 14.00 wachten om in te checken, dus tot die tijd heb ik gaar zitten wezen en mijn laatste week gepland. Ik had gehoord van een reisbureau met Nederlandse eigenaar, waar ik de beste koffie ooit gedronken heb en al mijn tripjes geboekt heb. Daarna heb ik weinig meer gedaan omdat ik supermoe was van de busrit. De volgende ochtend moest ik om half 7 klaar zijn om naar Ha Long Bay te gaan, dus ik deed er verstandig aan om vroeg te gaan slapen.

Mijn tripje naar Ha Long Bay was super! Ik heb er 3 dagen en 2 nachten besteed. De eerste dag voeren we door een minder druk gedeelte van het gebied richting een onbewoond eiland waar ons verblijf was. Onderweg hebben we gekayakt door grotten. Het water stond er zo laag dat we door een grot moesten waden ipv varen, schijnbaar heel uniek. Het uitzicht daar was echt fantastisch. Fotos volgen nog op mijn facebook als ik er de tijd voor heb. Ook hebben we die dag gezwommen in de baai. Het weer was matig, het water was koud, maar hoe vaak krijg je nu die kans? Toch maar van de boot afgesprongen dus! Die avond verbleven we dus op een onbewoond eiland, waar we een binnenkampvuur hadden, heel erg gezellig!

Dag 2 van dit tripje gingen we met de boot naar Cat Ba, het grootste eiland. Daar hebben we het nationale park bezocht en zijn we naar de toppen van het eiland gelopen. Daar aangekomen had je een ongelofelijk uitzicht. Alleen maar de typische bergen, volledig bebost. Het leek wel oneindig en was echt supermachtig om te ervaren! Daarna gingen we naar een andere boot, waar we diner hadden en overnachtten. Het was 's nachts wel koud en iedereen was doodop, dus echt laat werd het niet, maar het was wel een leuke avond. De laatste dag bestond vooral uit terugvaren en rijden naar Hanoi. Na een douche bij de reisorganisatie stapte ik diezelfde avond nog in de nachtbus naar Sa Pa.

Samen met 4 andere Nederlanders heb ik daar een trekking gedaan, waarvan ik nu in de nachtbus terug naar Hanoi zit. We kwamen gisteren om 3.30 aan in Sapa, waar we in een hotel konden douchen en de bank mochten lenen. Het was wel superkoud, dus echt verder slapen zat er niet in. Om 7u hadden we ontbijt en om 8u kwam Mo, onze gids ons halen voor de trekking. Eerst huurden we nog laarzen (die nodig waren) en kochten we groenten en kip voor onze lunch. Daarna liepen we eerst naar Cat Cat, waar een waterval en lokale traditionele dans te zien was. We liepen verder en kwamen bij het moment om onze schoenen in te ruilen voor laarzen. Ik was eigenwijs, want mijn wandelschoenen kunnen wel wat modder hebben. Achteraf had ik wellicht beter voor laarzen kunnen gaan, want het pad was soms tricky en vaak modderig. Ook eindigde ik mijn dag met de twee grootste blaren op mijn hak ooit, die gelukkig niet pijn deden. Een voordeel was dat er een voetmassage bij de trekking inbegrepen zat, die de boel prima verlichtte. Tijdens onze tocht werden we vergezeld door een groep vrouwen in traditionele kleding. Ze waren super aardig en hielpen vaak mee bij de lastige stukken. Tijdens de lunch bleek dat dat een tactiek was, want toen probeerden ze van alles te verkopen. En omdat ze zo vriendelijk waren, kun je dan eigenlijk geen nee zeggen.

Ons verblijf was in een homestay met een lokale familie. Ook dit was een super ervaring. We aten met zijn allen en dronken rijstwijn die verbazend veel herinneringen aan Nepal opwekte. De kinderen vermaakten zich ondertussen constant met een eenvoudige ballon. Heel leuk om te zien hoe ze er maar bezig mee konden blijven.

Vannacht regende het, dus vandaag heb ik wel braaf mijn laarzen aangedaan. Dat was maar goed ook! Het pad was ontzettend modderig en glibberig. Ik heb minstens 3 mensen uit zien glijden en was heeeeeeel erg blij met mijn wandelstok, die ik in Nepal had gekocht. Ook deze keer werden we vergezeld door locals, maar nu waren het er meer en kenden we hun tactiek. Er zaten ook kinderen bij die meer in de weg liepen dan hielpen en ook nog eens gewoon op school thuis horen! Daarom hadden we ze in het begin verteld dat we niks wilden kopen. Ze bleven stug bij ons en uiteraard probeerden ze het toch tijdens onze lunch. We bleven standvastig en dat vonden ze niet leuk. Heel dubbel om zon mensen teleur te moeten stellen, terwijl ze zelf de keuze gemaakt hebben om ons nog te volgen ondanks dat we het gezegd hadden. De tocht zelf was wel heel leuk en uitdagend en gek genoeg zaten mijn laarzen veeeeeeel lekkerder dan mijn wandelschoenen die ik al jaren heb. Jammer genoeg was het wel super mistig, dus echt veel fotos heb ik niet.

Morgenvroeg kom ik weer aan in Hanoi, waar ik weer kan douchen en een ontbijtje krijg bij de reisorganisatie. Daarna ga ik om 8u weer mee met een dagtour naar Tam Coc, waar ik super benieuwd naar ben. Dan heb ik nog 3 dagen over in Hanoi. Deze spendeer ik aan het bijkomen van deze week, aan het ontdekken van de stad en aan het kopen van heeeeeeel veel souvenirs. Want zondag stap ik om 13.10 lokale tijd weer in het vliegtuig om maandagochtend rond 11u te landen op Schiphol. Uiteraard is iedereen welkom om me mee op te pikken, maar voel je zeker niet verplicht :)

Het is heel gek om af te tellen, en zeker dat het zo snel gaat. Ik ben er nu elke dag mee bezig en de tijd blijft maar voorbij vliegen. Het is fijn om terug te komen, maar wat zou het toch fijn zijn als tenminste die laatste paar dagen in slow motion zouden gaan.. Tot snel!!